Kiedy do logopedy?
Z dzieckiem należy udać się do logopedy, gdy:
Dziecko mało i niechętnie wypowiada się,
mowa jest realizowana z poszumem nosowym ( dziecko mówi tak, jak gdyby cały czas miało katar),
w wieku 3 lat: nie mówi, nie wypowiada samogłosek lub spółgłosek charakterystycznych dla mowy trzylatka, w trakcie mówienia język wystaje poza zęby,
w wieku 4 lat: nie pojawiają się głoski ( s,z,c,dz) lub dziecko wymawia je zmiękczając (ś,ż,ć,dż) np.śanki – sanki,
mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,
występują trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów, trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw ( szczególnie sekwencji, pór posiłków, pór roku, miesięcy),
trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,
w wieku 5 lat: nie potrafi wymawiać głosek szumiących (sz, rz, cz, dż) i mowa jest nadal niezrozumiała dla otoczenia;
przekręca trudne wyrazy, pojawiają się błędy w budowanych wypowiedziach i błędy gramatyczne, myli nazwy podobne do siebie ( zbliżone fonetycznie np. tom – dom),
ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby,
w wieku 6 lat: dziecko nie potrafi poprawnie wypowiadać wszystkich głosek,
nie umie podzielić wyrazów na sylaby i głoski,
czyta bardzo wolno, głównie głosuje i nie potrafi złożyć wyrazu w całość, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanych zdań,
przy pierwszych próbach pisania powinny niepokoić,
litery i cyfry pisane w złą stronę, zapisywane wyrazy od lewej do prawej strony,
w wieku 7 – 9 lat: dziecko ma nadal wadę wymowy,
przekręca trudniejsze wyrazy ( przestawia sylaby, głoski, lub upodabnia do siebie głoski w wyrazach np., puszysty – pusysty,
ma trudności z nazywaniem, zapamiętywaniem liter alfabetu,
cyfr,
używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym,
bardzo wolno czyta ( sylabizując lub głosując),
lub gdy czyta bardzo szybko ale popełnia przy tym bardzo dużo błędów (zgaduje tekst),
ma kłopoty podczas pisania z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter ( G, H, F, Ł),
myli litery podobne pod względem kształtu, (t-ł-l,m-n),
litery identyczne tylko położone inaczej w przestrzeni (p-b, d-g),
popełnia bardzo dużo błędów podczas przepisywania tekstów,
wykazuje trudności podczas pisania dyktand,
nie potrafi zapisywać zmiękczeń,
opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, dodaje sylaby. |