n w    w w w w

PDF Drukuj

Kiedy do logopedy?

Z dzieckiem należy udać się do logopedy, gdy:

Dziecko mało i niechętnie wypowiada się,

mowa jest realizowana z poszumem nosowym ( dziecko mówi tak, jak gdyby cały czas miało katar),

w wieku 3 lat:
nie mówi,
nie wypowiada samogłosek lub spółgłosek charakterystycznych dla mowy trzylatka,
w trakcie mówienia język wystaje poza zęby,

w wieku 4 lat:
nie pojawiają się głoski ( s,z,c,dz) lub dziecko wymawia je zmiękczając (ś,ż,ć,dż) np.śanki – sanki,

mowa jest niezrozumiała dla otoczenia,

występują trudności z wypowiadaniem nawet niezbyt złożonych wyrazów, trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw ( szczególnie sekwencji, pór posiłków, pór roku, miesięcy),

trudności z zapamiętywaniem krótkich wierszyków i piosenek,

w wieku 5 lat:
nie potrafi wymawiać głosek szumiących (sz, rz, cz, dż) i mowa jest nadal niezrozumiała dla otoczenia;

przekręca trudne wyrazy, pojawiają się błędy w budowanych wypowiedziach i błędy gramatyczne, myli nazwy podobne do siebie ( zbliżone fonetycznie np. tom – dom),

ma trudności z podziałem wyrazów na sylaby,

w wieku 6 lat:
dziecko nie potrafi poprawnie wypowiadać wszystkich głosek,

nie umie podzielić wyrazów na sylaby i głoski,

czyta bardzo wolno, głównie głosuje i nie potrafi złożyć wyrazu w całość, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanych zdań,

przy pierwszych próbach pisania powinny niepokoić,

litery i cyfry pisane w złą stronę, zapisywane wyrazy od lewej do prawej strony,

w wieku 7 – 9 lat:
dziecko ma nadal wadę wymowy,

przekręca trudniejsze wyrazy ( przestawia sylaby, głoski, lub upodabnia do siebie głoski w wyrazach np., puszysty – pusysty,

ma trudności z nazywaniem, zapamiętywaniem liter alfabetu,

cyfr,

używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym,

bardzo wolno czyta ( sylabizując lub głosując),

lub gdy czyta bardzo szybko ale popełnia przy tym bardzo dużo błędów (zgaduje tekst),

ma kłopoty podczas pisania z zapamiętywaniem kształtu rzadziej występujących liter ( G, H, F, Ł),

myli litery podobne pod względem kształtu, (t-ł-l,m-n),

litery identyczne tylko położone inaczej w przestrzeni (p-b, d-g),

popełnia bardzo dużo błędów podczas przepisywania tekstów,

wykazuje trudności podczas pisania dyktand,

nie potrafi zapisywać zmiękczeń,

opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, dodaje sylaby.